مبانی علم رایانه

این وبلاگ درباره مبانی علم رایانه سال سوم ریاضی دبیرستان نیکان بابل مطلب می‌نویسد.
  • مبانی علم رایانه

    این وبلاگ درباره مبانی علم رایانه سال سوم ریاضی دبیرستان نیکان بابل مطلب می‌نویسد.

شنبه, ۳ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۴۸ ق.ظ

دستگاه‌های شمار

برای شمارش معمولاً از روش­ «دهدهی» استفاده می­‌کنیم. اما اینک از روش­‌های دیگری هم مانند «دودویی»، «هشت هشتی»، «شانزدهی» و... استفاده فراوان می­‌شود. اولین بار هندی­‌ها، سیستم اعداد ده دهی را با 10 سمبل اختراع کردند. هر سمبل دارای یک ارزش مکانی و یک ارزش مطلق داشت. از آن جایی که دست­‌ها راحت­‌ترین وسیله طبیعی برای شمارش بودند، بشر همواره در صدد بود که از آن­‌ها برای شمارش استفاده نماید و به این جهت است که اغلب کشورها برای شمارش عادی از مبنای 10 استفاده می­‌کنند.
   در واقع دستگاه­‌های شمار براساس نوعی دسته بندی اشیاء تعریف می­‌شوند. دسته بندی­‌های ده­‌تایی، صدتایی، هزارتایی و... را دستگاه دهدهی و دسته­‌بندی­‌های دوتایی، چهارتایی، هشت­‌تایی و... را دستگاه دودویی می­‌نامند. از دستگاه دودویی در طراحی سیستم­‌های رقمی و رایان‌ه­ای استفاده می­‌شود.

 مبنا یا پایه سیستم (Radix)
  نوع دسته بندی اعداد را مبنا می­‌گوییم. اعداد در مبنای 10 به صورت ده­‌تایی، صدتایی، هزارتایی و غیره و از 10 سمبل مجاز از ارقام عربی برای نشان دادن مقدار کمیت عدد تشکیل شده است.

 نقطه شکست (Break Point):
  در هر سیستمی، هر علامت از نظر ارزش، یکی بیشتر از سمبل ماقبل خود است و به این حالت «پیشرفت سمبل» در آن سیستم می­‌گویند. مثلاً عدد بالای صفر، عدد یک است و عدد بالای 9، عدد 10 است که صفر آن همان صفر و عدد یک آن به رقم با ارزش مکانی بالاتر اضافه می­‌شود و این نقطه به عنوان اولین نقطه شکست شدن ارقام نامیده می­‌شود.

   در هر سیستم عددی، ارقام دارای 3 نوع ارزش هستند:
1)    ارزش رقم در عدد: رقمی که در منتهای الیه سمت راست قرار می­‌گیرد به نام رقم با کم­‌ترین ارزش یا LSD که سرواژه Least Significant Digit است و رقمی که در منتهی الیه سمت چپ یک عدد قرار می­‌گیرد به نام رقم با بالاترین ارزش یا MSD که سرواژه Most Significant Digit  نامیده می­‌شوند.
2)    ارزش سمبلیک: شمل ظاهری هر علامت مقدار آن سمبل را نشان می­‌دهد. مثلاً شکل 1 عدد 1 را مشخص می­‌سازد.
3)    ارزش مکانی: محلی است که نشان می­‌دهد که رقم در کدام نقطه شکسته شدن ارقام قرار دارد. مثلاً در سیستم دهدهی، یکان، دهگان و صدگان ارش­‌های مکانی نامیده می­‌شوند و در حقیقت 10 به توان صفر (یکان)، 10 به توان یک (دهگان) و... توان­‌های صحیح و متوالی از پایه سیستم عدد را نشان می­‌دهند.

 سیستم­‌های اعداد
1)    دودیی (Binary): این سیستم عدد نویسی به علت داشتن حالت خاص (تعداد سمبل به کار رفته کم­‌تر) و مساوی بودن تعداد علامت به کار رفته صفر و یک با دو حالت خاموش و روشن در دنیای الکترونیک بیش از سایر سیستم­‌های اعداد در مکانیزم سخت افزار کامپیوتر وارد شده است.
2)    هشت تایی (Octal): این سیستم اعداد که به پایه هشت معروف است دارای 8 سمبل 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 می­‌باشد و هر رقم پایه با 3 بیت دوتایی نشان داده می­‌شود. (چون 2 به توان 3 مساوی است با 8) علت استفاده از سیستم هشت­‌تایی این است که اعداد در پایه 8 به پایه 2 به طور سریع قابل تبدیل هستند. مثلاً برای تبدیل عدد 735 در مبنای 8 به مبنای 2 کافی است معادل هر رقم را با 3 بیت دودویی پهلوی هم نشان دهیم. برای عدد 5 معادل 3 بیتی آن عدد 101 می­‌شود و برای عدد 3 عدد 011 و برای عدد 7  عدد 111  می­‌شود. پس عدد 735 در مبنای 8 عدد 111011101 در مبنای 2 می­‌شود.
3)    دهدهی (Decimal): قبلاً توضیح داده شد.
4)    شانزدهی (Hexadecimal): همان طوری که از نامش پیداست مبنای این سیستم عدد 16 است؛ بنابراین شانزده عدد سمبل در آن برای نمایش اعداد به کار می­رود. همان طور که سیستم اعداد مبنای 10 دارای 10 سمبل هستند، سیستم اعداد مبنای 16 هم دارای 10 سمبل هستند. از طرفی اعداد بالای 9 را نمی­‌توانیم به صورت یک رقم بنویسیم، بنابراین این اعداد را با حروف الفبا مشخص می­‌کنیم. ارقام مبنای 16 عبارتند از: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F

تبدیل مستقیم توان 2
   با توجه به آن که اعداد 8 و 16 توان­‌هایی از 2 هستند، می­‌توان آن­‌ها را به روش ساده­ای به هم تبدیل کرد. در این روش ابتدا عدد را در مبنای 2 و سپس به مبنای مورد نظر تبدیل می­‌کنیم. مثلاً در تبدیل از مبنای 2 به مبنای 16، هر جهار رقم در مبنای 2 معادل یک رقم در مبنای 16 است. به همین ترتیب هر سه رقم در مبنای 2 معادل یک قم در مبنای 8 است.

۹۳/۰۸/۰۳